منو پتاسیم فسفات چه ویژگی هایی دارد؟

منو پتاسیم فسفات ترکیب شیمیایی با نام های MKP یا پتاسیم دی هیدروژن فسفات و Potassium phosphate monobasic می باشد. فرمول شیمیایی منو پتاسیم فسفات KH2PO4 و جرم مولی آن 136.086 g/mol می‌باشد.

شکل ظاهری آن به صورت پودر سفید رنگ جامد و بدون بو است. این ترکیب نمک محلول پتاسیم و یون دی هیدروژن فسفات می باشد و تک کریستال آن خاصیت اپتیکی دارد. در آب بسیار محلول اما با حلالیت کمی در اتانول می باشد. به صورت خوراکی نیز وجود دارد و در کشاورزی نیز کاربرد های فراوانی دارد.

منو پتاسیم فسفات، پتاسیم دی هیدروژن فسفات
منو پتاسیم فسفات، پتاسیم دی هیدروژن فسفات

کاربرد منو پتاسیم فسفات علاوه بر صنایع کشاورزی و استفاده از آن به عنوان کود، در مکمل غذایی، کود قارچ کش و ماده اصلی در نوشابه های انرژی زا می باشد. همچنین منو پتاسیم فسفات در صنایع نساجی و در فرآیندهای تخمیری نیز کاربرد دارد. منو پتاسیم فسفات به عنوان بافر و تصفیه کننده فلزی به کار برده می شود.

این ترکیب شیمیایی خاصیت اسیدی ضعیف دارد و pH آن 4/5 می باشد. در هر 100 میلی لیتر آب دمای 25 درجه سانتی گراد حدود 25 گرم منو پتاسیم فسفات حل می شود. از این ماده به مقدار مجاز به تخم مرغ برای ثابت کردن رنگ و همچنین به فرآورده های کم نمک (سدیم پایین) ، شیر و فرآورده های گوشتی اضافه می شود. افرادی که از خوردن موادی مانند کرفس، تخم مرغ، سویا، فرآورده های شیر، بادام زمینی، گندم، ماهی و صدف خودداری می کنند و یا به این محصولات آلرژی دارند، از خوردن منو پتاسیم فسفات منع نمی شوند و می توانند عناصر مورد نیاز را از طریق مصرف این ماده در سایر مواد خوراکی دریافت کنند.

خصوصیات دیگر منو پتاسیم فسفات

منو پتاسیم فسفات دارای خلوص بالا و حلالیت فوق العاده است.
منو پتاسیم فسفات به مقدار کمی در اتانول حل می شود و محلول در آب است.

کود منو پتاسیم فسفات حاوی فسفر و پتاس و عاری از نیتروژن می باشد. در آب کاملاً محلول است و مصرف آن برای تعداد زيادی از گياهان باغبانی مفيد می باشد. این کود بهترین منبع تأمین فسفر و پتاسیم برای گیاهان در مرحله رشد است. منو پتاسیم فسفات مؤثر در رشد رویشی، یکنواختی شکوفه ها، افزایش مقاومت گیاه، افزایش کیفیت رنگ و طعم میوه می باشد.

از کود منو پتاسیم فسفات می توان در کليه سيستم های آبياری نظیر هيدروپونيک (آبکشت)، قطره ای، بارانی، دوار مرکزی، خطی و چرخدار استفاده کرد. اين کود را می توان با کليه کودهای قابل حل در آب (بجز کودهای کلسيمی قابل حل و محلول های غليظ منيزيومی) ادغام کرد. وجود ترکيبات فسفری در محلول های تهيه شده از اين کود، اسيديته (pH) را در حد 5/4 ثابت نگه می دارد و اثر بخشی آفت کش ها را افزايش می دهد.

منو پتاسیم فسفات بدون کلر، سديم و فلزات سنگين می باشد و عاری از موادی است که برای گیاهان مضر است؛ مانند کلراید، سدیم و … . این کود تمامی مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را داراست.

سنتز منو پتاسیم فسفات

منوپتاسیم فسفات از واکنش خنثی سازی اسید فسفریک و پتاسیم کربنات سنتز میشود.

کاربرد های منوپتاسیم فسفات

  • عامل بازی در تنظیم سطح pH : هنگامی که منوپتاسیم فسفات با کودهای اوره و آمونیوم فسفات مخلوط می شود با به حداقل رساندن اسیدیته از خروج آمونیاک جلوگیری می کند.
  • کود منوپتاسیم فسفات حاوی فسفر و پتاس و عاری از نیتروژن بوده، در آب کاملا قابل حل است و مصرف آن برای تعداد زیادی از گیاهان باغبانی مفید است.
  • در ساخت خمیر دندان و دهان شویه مانع از پوسیدگی دندان میشود و برای ساخت پوشش های دندان جهت حفظ مینای آن از منوپتاسیم فسفات استفاده می شود.
  • در صنایع آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی مثل سوسیس ها، گوشت های فراوری شده، آبنبات ها، نوشیدنی ها و در مکمل های غذایی به عنوان عاملی برای کنترل pH مورد استفاده قرار میگیرد.
  • مکمل غذایی و بعنوان ماده افزودنی
  • استفاده پزشکی
  • کود قارچ کش
  • ماده اصلی در نوشابه های انرژی زا استفاده می شود.
  • در صنایع نساجی و در فرآیندهای تخمیری

فروش منو پتاسیم فسفات

شرکت زحل شیمی فعال در زمینه تولید مواد شیمیایی خوراکی، آماده ارائه خدمات در حوزه فروش منو پتاسیم فسفات با کیفیت عالی، قیمت مناسب و در مقادیر دلخواه به مشتریان می باشد جهت آگاهی از قیمت و خرید منو پتاسیم فسفات می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.