همه چیز در مورد نیترات نیکل

نیکل رسانای جریان برق می باشد و سطح آن براق و صیقلی است. این عنصر از گروه عناصر آهن و کبالت است و آلیاژهای آن قیمت های بالایی دارند. این عنصر کاربردهای فراوانی در طبیعت دارا هستند و برای ساخت فولاد ضدزنگ و دیگر آلیاژهای ضد زنگ و خوردگی مثل اینوار و مانل که الياژى از نيکل و کبالت که در برابر خوردگى مقاوم می باشد.

برای ساخت لوله های نیکلی و مسی و همینطور برای نمک زدایی گیاهان و تبدیل آب شور به آب مایع مورد استفاده قرار می گیرد. نیکل استفاده های فراوانی برای ساخت سکه ها و فولاد نیکلی برای زره ها و کلید ها دارد و همینطور از نیکل می توان آلیاژهای نیکروم و آلیاژی از مس را تولید کرد.

از نیکل برای ساخت شیشه های به رنگ سبز استفاده می شود. صفحات نیکلی می تواند نقش محافظت کننده برای دیگر فلزات را داشته باشد. نیکل همچنین کاتالیزوری برای هیدروژن دار کردن روغن های گیاهی است.

همچنین صنعت سرامیک و ساخت آلیاژی از آهن و نیکل که خاصیت مغناطیسی دارد و باتری های قوی ادیسون کاربرد دارد.

معرفی نیترات نیکل

نیترات نیکل، نیکل نیترات
نیترات نیکل

نیترات نیکل یک ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی Ni (NO3)2 است و کریستال های آن به رنگ سبز پر رنگ زمردی می باشد. این ماده به مقدار بالایی محلول در آب می باشد و غیر قابل اشتعال است، اما باعث افزایش قدرت انفجاری در برخی از مواد منفجره خواهد شد.

نیترات نیکل می تواند در تماس با مواد کاهنده نظیر پودر آلومینیوم، پودر منیزیم یا کلرید قلع، واکنش شدید به وجود بیاورد. حرارت دهی به نیترات نیکل باعث تجزیه ی آن و گازهای خرمایی رنگ و سمی نیتروژن دی اکسید و دی نیتروژن پنتا اکسید تولید می شوند. نیترات نیکل بدون آب در طبیعت به ندرت وجود دارد و معمولاً به صورت کریستال های 6 آبه دیده می شود.

مشخصات  فیزیکی و شیمیایی نیترات نیکل

  • اسامی دیگر نیترات نیکل:
    Nickel nitrate
    Nickelous nitrate
    Nitric acid nickel(2+) salt
  • دمای ذوب: ۵۶.۷ درجه سانتی‌گراد
  • دمای جوش: ۱۳۶.۷ درجه سانتی‌گراد
  • جرم مولی نیترات نیکل: 290.79 g/mol
  • چگالی ماده: 2.05  g/cm3
  • حلال های نیترات نیکل: قابل حل در اتانول

این ماده، به آسانی می‌تواند رطوبت هوا را جذب کند و به همین علت، باید هنگام حمل و نقل، تحت پوشش‌های حفاظتی لازم قرار گیرد.

روش تولید نیترات نیکل

تولید نیترات نیکل خالص از طریق واکنش نیتریک اسید با براده های نیکل فلزی انجام می گیرد. برای تولید نیکل نیترات ابتدا نیتریک اسید رقیق شده با آب درون مخزن استیل ضد اسید به براده های نیکل اضافه می شود و پس از گذشت زمان کافی و حل شدن نیکل فلزی در محلول اسید، با جوشاندن محلول و بالا بردن دما، نیتریک اسید اضافی تجزیه و به صورت گاز خرمایی رنگ N2O5 از محلول بیرون می رود.

محلول به دست آمده پس از تکمیل واکنش توسط فیلتر پرس صاف شده و جهت سرد شدن و کریستال گیری به مخزن های پلی اتیلنی منتقل می شود. پس از سرد شدن محلول و تشکیل کریستال های نیکل نیترات، محلول اضافی جداسازی شده و کریستال ها قابل برداشت از مخزن میشود. محصول نیترات نیکل به دست آمده پس از انتقال به سانتریفیوژ و یا خشک کن، آماده ی بسته بندی و فروش قرار میگیرد.

Ni + 2HNO3 + 6H2O → Ni(NO3)2.6H2O+ H2

کاربردها و موارد مصرف نیترات نیکل

  • بیشترین مصرف نیکل نیترات در آبکاری نیکل و تولید کاتالیزورهای شیمیایی حاوی نیکل می باشد.
  • از نیترات نیکل به مقدار بسیار محدود در کشاورزی، تولید سموم  استفاده می شود.
  • نیکل نیترات در تولید برخی از داروهای خاص به کار برده می شود.

خطرات نیترات نیکل

نکات ایمنی در استفاده از نیترات نیکل به دلیل کارسینوژن بودن آن حتما باید صورت گیرد. استنشاق نیکل نیترات باعث تحریک بینی و گلو می شود. بلعیدن این ماده نیز باعث استفراغ شده و گرد و غبار این ماده موجب تحریک چشم می گردد.

لوزی خطر نیترات نیکل:

لوزی خطر نیترات نیکل

 

فروش نیترات نیکل

شرکت زحل شیمی فعال در زمینه تولید مواد شیمیایی، آماده ارائه خدمات در حوزه فروش نیکل با کیفیت عالی، قیمت مناسب و در مقادیر دلخواه به مشتریان می باشد. این ماده قابل ارسال به تمامی نقاط کشور می باشد. جهت ثبت سفارش و خرید این محصول با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

021-77533291
021-77524994