کاربردها و ویژگی های منو سدیم فسفات

ویژگی منو سدیم فسفات:

منوسدیم فسفات (Monosodium Phosphate) یک ماده شیمیایی است که فرمول آن NaH2PO4.xH2O می باشد. جرم مولکولی این ترکیب شیمیایی 119.98 گرم بر مول (anhydrous) است. نام دیگر آن، سدیم دی هیدروژن فسفات است. این ماده در آب به صورت محلول می باشد. منو سدیم فسفات، هم به صورت خشک و هم به صورت آبدار عرضه می شود. در این ماده شیمیایی یک اتم سدیم جایگزین یک اتم هیدروژن شده بنابراین خاصیت اسیدی آن از تری سدیم فسفات و دی سدیم فسفات بیشتر است.

این محصول شیمیایی جهت کنترل PH در فرآیندهای صنعتی بکار می رود. منو سدیم فسفات ( Monosodium phosphate ) بی رنگ و بی بو و بصورت کریستال یا پودر ارائه می شود. این ترکیب فرمی مصنوعی از دو عنصر فسفر و سدیم تشکیل شده و متشکل از سدیم هیدروژن و گروه فسفات است. درساختار ترکیب مونوهیدرات به ازای هر مولکول فسفات یک مولکول آب وجود دارد که نشان دهنده خنثی شدن یک باز منفرد تک ظرفیتی است و با حضور در یک محلول بازی سدیم این ترکیب از آن جدا می‌گردد.

منو سدیم فسفات، سدیم دی هیدروژن فسفات
منو سدیم فسفات

منو سدیم فسفات عنصر شیمیایی مهمی در بدن انسان است. این ماده همچنین ویژگی های مطلوبی برای انجام بسیاری از آزمایش های شیمیایی را داراست. این ترکیب در شرایط آزمایشگاهی و همین طور در بدن انسان به عنوان یک بافر مؤثر به کنترل نوسانات سریع pH کمک می کند و یک پزشک ممکن است با توجه به علائم کمبود فسفر که ممکن است به علت رژیم غذایی نامناسب یا بیماری های دیگر ایجاد شده باشد این مکمل غذایی را تجویز کند.

بسیاری از جنبه های سلامت انسان به حفظ تعادل این ماده در بدن بستگی دارد. سلول های بدن برای رشد، ترمیم و عملکرد صحیح به فسفر نیاز دارند و البته اکثریت این حضور در استخوان هاست به طوری که کمبود فسفر در بدن موجب علائمی چون اضطراب، استخوان درد، خستگی و تنفس نامنظم می شود. البته باید در نظر داشت مصرف میزان بالای این مکمل ها ممکن است موجب اختلالات کلیوی شود.

تولید منو سدیم فسفات

این نمک از خنثی شدن بخشی از اسید فسفریک طی واکنش زیر حاصل می شود:
Na2HPO4 + H3PO4 → 2NaH2PO4
دمای بالای 169درجه سلسیوس موجب می شود نمک سدیم اسید پیروفسفات طی واکنش زیر حاصل می شود:
2NaH2PO4 → Na2H2P2O7 + H2O

 

کاربرد منو سدیم فسفات

این عنصر شیمیایی کاربردهای مختلفی دارد از جمله در مصارف خوراکی و پزشکی که در زیر به آن پرداخته می شود:

مصارف خوراکی منوسدیم فسفات:

منو سدیم فسفات را می توان در قرص های مکمل خوراکی نیز استفاده نمود. این مکمل ها به عنوان یک فرمولاسیون دارویی نیستند و مصرف آن به صورت خوراکی برای تکمیل فسفر در رژیم غذایی است. معمولاً مکمل های منو سدیم فسفات به این دلیل برای اسب ها داده می شود. مصرف بی رویه این ماده و بیشتر از حد مجاز می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه و دیگر عوارض آن گردد لذا توصیه می شود بدون تجویز پزشک مصرف نگردد.
این ماده در تصفیه آب و هم چنین در شیر خشک، غذای دام و به عنوان امولسیفایر نیز کاربرد دارد.

مصارف منوسدیم فسفات در پزشکی:

منو سدیم فسفات در طب، گاهی اوقات به عنوان یک ملین محرک قبل از عملیات خاص و فرآیند های پزشکی استفاده می شود. این ماده برای همه بیماران به علت عوارض منفی آن در کلیه توصیه نمی شود.

مسهل ها با پایه سدیم و فسفر در برخی کشورها به دلیل همین خطرات قطع شده است و از جایگزین های امن تری استفاده می شود. منو سدیم فسفات ترکیبی از سدیم و فسفات است، به همین دلیل است که اغلب در محصولات دندانپزشکی با توجه به ویژگی های مینایی در اصلاح دندان ها مصرف می شود و گاهی اوقات در پزشکی به عنوان داروی ضد یبوست نیز استفاده می شود.

گاهی اوقات از منو سدیم فسفات در خمیر دندان همراه با مواد دیگر به منظور جلوگیری از پوسیدگی و بازگرداندن مینا از دست رفته استفاده می شود. همچنین می توان منو سدیم فسفات را به طور جداگانه و به عنوان یک پاک کننده دندان و محافظ خریداری کرد. منو سدیم فسفات در زمینه بهداشت دهان و دندان به طور کلی همراه با آب به نسبت یک (منو سدیم فسفات) به چهار و نیم (آب) حل می شود. در برخی از موارد منو سدیم فسفات را در خمیر دندان و دهان شوی بکار می برند.

بدلیل خطر ابتلا به عوارض جسمی جدی، بیماران نباید بدون نسخه پزشکی و نظارت مستقیم آن از منو سدیم فسفات استفاده کنند. این نیز مهم است که از قرص هایی که مخصوص برای مصرف انسان طراحی شده است استفاده گردد؛ به این دلیل که فرمولاسیون های خاص دیگر این ماده ممکن است عوارض جانبی شدیدی ایجاد کنند.

هر کسی که داروهای خاص دیگر و یا مکمل های اضافی مصرف می کند باید مطمئناً با پزشک خود درمیان گذاشته تا توصیه های مناسب و میزان دُز مصرفی اصلاح شود. کسانی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند مصرف این مکمل ها اصلا مناسب نیست.

فروش منو سدیم فسفات:

شرکت زحل شیمی تولید کننده مواد شیمیایی ایرانی با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت منو سدیم فسفات را به مشتریان خود عرضه می کند.