کلرید مس چیست؟

مس در طبیعت به صورت مس خالص، سولفیدی یا اکسیدی وجود دارد که بیشتر به حالت کانی های سولفیدی چون کالکوپیریت، بورنیت و کالکوزیت پیدا می‌شود. مس طبیعی در حالت آزاد به صورت توده های بزرگ یا به شکل ذرات پراکنده در سنگ های آذرین در قشر زمین تشکیل شده است.

در واقع این نوع مس در طبیعت زیاد نیست و فقط در بعضی نقاط دنیا مانند نواحی دریاچه ی “سوپریور” در ایالات متحده ی آمریکا، در کشور بولیوی، چین، شیلی و ایران دیده شده‌ است. عیار چنین مسی اگر به صورت توده ای است، بیش از 92% و اگر به صورت ذرات پراکنده باشد در حدود 1.5-1% می باشد.

کلرید مس (I) با فرمول شیمیایی CuCl و ترکیبی شیمیایی با جرم مولی 98.999 g/mol می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، پودر سفید مایل به قهوه ای و زرد است.

کلرید مس (II) با فرمول شیمیایی CuCl2 ، ترکیب شیمیایی است که جرم مولی انهیدراس (خشک) آن 134.45 g/mol و جامد قهوه ای رنگ همچنین جرم مولی دی هیدرات دارای دو مولکول آب تبلور آن 170.48 g/mol و شکل ظاهری کریستال های فیروزه ای رنگ است.

مس (II) جامدی به رنگ قهوه ای روشن است که به آهستگی رطوبت را به خود جذب می کند تا کلرور مس دیهیدرات آبی–سبز رنگ را به وجود آورد. کلرید های مس از متداول ترین ترکیبات مس، بعد از سولفات مس به شمار می روند. ترکیب شیمیایی بدون آب CuCl2 یک ساختار یدید کادمیوم با شکل غیر طبیعی را قبول می کند.

کلرید مس در آب محلول است. این نمک به عنوان شناخته شده ترین نمک مس در واکنش های شیمیایی به کار برده می شود. به دلیل داشتن خاصیت پارا مغناطیس در اندازه گیری های رزونانس الکترونی استفاده می شود.

مس کلراید، کلرید مس، مس کلرید، کلرور مس
مس کلراید

مس کلرید (II) ، گردی نم پذیر و محلول در آب، الکل و آمونیوم کلرید است. مس کلرید دو آبه بلورهایی به رنگ سبز-آبی و محلول در آب تشکیل می دهد. از واکنش مس کلراید با سدیم هیدروکسید، هیدروکسید مس (II) تشکیل می شود و از هیدرولیز جزئی آن، اکسی کلرور مس که قارچ کش می باشد تولید می شود.

سنتز مس کلرید (II)

این نمک به صورت تجاری از واکنش فلز مس و گاز کلر در محلول آبی تولید می شود. مس کلرید از کلریناسیون مس تشکیل می شود. در این واکنش، فلز مس با اسید کلریدریک اکسید نشده ولی هیدروکسید مس، اکسید مس یا کربنات مس (II) با اسید هیدروکلریک واکنش داده و مس کلراید تولید می شود. رایج ترین پروسه برای تولید مس کلرید فرآیند کلرآلکالی است. این یک فرآیند صنعتی برای الکترولیز کلرید سدیم می باشد که برای تولید کلر و هیدروکسید سدیم به کار برده می شود. در این روش با الکترولیز، فلز مس را به یون های مس تبدیل می کنند. در واقع هر محلول حاوی یون های مس می تواند با هیدروکلریک اسید مخلوط و مس کلراید تشکیل شود.

کاربردهای مس کلرید (II)

  • استفاده مهم مس کلرید به عنوان ماده اولیه قارچ کشی دی کاپرکلرید تری هیدروکسید می باشد.
  • کاربرد اصلی آن در صنعت نفت برای شیرین سازی نفت و برای تجزیه‌ی کاتالیزورها در فرآیندهای شیمیایی و همچنین نگهدارنده در صنعت چاپ و رنگ آمیزی می باشد.
  • کاتالیزور مس در فرآیند واکر (Wacker process)
    مس کلراید در فرآیند واکر (Wacker process)، (اکسیداسیون اتیلن به استالدهید) و در تولید کلر به عنوان کاتالیزور به کار برده می شود به این صورت که مس کلرید (II) به شکل یک هم کاتالیزوری -CATALYST CO با کلرید پالادیوم (II) در فرآیند واکر فعالیت دارد. در این فرآیند، اتن (اتیلن) به اتانال با استفاده از آب و هوا تبدیل می شود.
  • کاتالیزور در تولید کلرین
    مس کلرید (II) به عنوان یک کاتالیزور در فرآیند های گوناگونی که با استفاده از اکسی کلریناسیون، کلرین تولید می کنند، به کار گرفته می شود.
  • سایر کاربرد های سنتزی آلی از مس کلراید
    همچنین در صنایع آتش نشانی، رنگرزی و چاپ پارچه های نساجی، پالایش مس، طلا و نقره و در سنتز دیگر ترکیبات آلی استفاده می شود که این ترکیب کلریناسیون هیدرو کربن های آروماتیک را تحت تأثیر قرار داده و اغلب اوقات در حضور اکسید آلومینیوم این کار را انجام می دهد.

فروش مس کلراید

شرکت زحل شیمی فعال در زمینه تولید مواد شیمیایی خوراکی و دارویی، آماده ارائه خدمات در حوزه فروش مس کلرید با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به ایرانیان می باشد. جهت ثبت سفارش و خرید این محصول با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.
021-77533291
021-77524994