کلرید کلسیم چه مصارفی دارد؟

کلرید کلسیم (CaCl2)، یک ترکیب شیمیایی متشکل از کلسیم و کلر است. این ماده در آب بسیار محلول است، به شدت رطوبت را جذب می کند و به عنوان نمگیر شناخته می شود. این ماده باید در بسته بندی های ضد هوا و رطوبت نگهداری شود. این نمک در آب محلول بوده لذا به عنوان منبعی مناسب که دارای کلسیم است، در واکنش های جانشینی مورد استفاده قرار می گیرد و به آسانی جایگزین کاتیون دیگری می شود.

موارد مصرف کلرید کلسیم

گرانول های سفید خشک شده کلسیم کلرید، طی فرآیندهای متعدد سنتز، فیلترینگ، تبخیر، تغلیظ و خشک کردن کربنات کلسیم و اسید کلریدریک با خلوص بالا تهیه و تولید می شود.

1. کلرید کلسیم در صنعت

کلسیم کلرید دارای موارد مصرف متعدد در صنعت از قبیل:

  • استفاده در حفاری های نفت و گاز
  • ذوب یخ و برف درب جاده ها
  • تثبیت خاک و کنترل گرد و غبار و ریزگردها در جاده ها و بیابان ها
  • تسریع کننده فرآیند گرفتگی در بتن
  • فرآیندهای صنعتی از قبیل صنایع پلاستیک، تولید نمک کلسیم، تسهیل فرآیند تصفیه فاضلاب و …

فلز کلسیم را می توان از الکترولیز کلسیم کلرید و مخلوط فلوئورید و کلرور پتاسیم استخراج کرد و در این الکترود ذغالی نقش آند و الکترود آهنی نقش کاتد را در این فرایند بازی می کند.

کلسیم کلراید، کلسیم کلرید، کلرور کلسیم، کلرید کلسیم
کلسیم کلراید

کلرید کلسیم در صنایع بتن سازی:

کلسیم کلرید در ابتدا با آب بتن مخلوط و سپس به مخلوط شن و ماسه و سیمان اضافه می‌شود به این ترتیب که کلرید کلسیم در ساخت این بتن ها نقش تسریع کننده را دارد.

کلسیم کلرید در خشک کن:

از کلسیم کلرید برای پوشاندن لوله های خشک کن استفاده می شود. این ماده در رطوبت گیرهای صنعتی و خانگی نیز برای جذب رطوبت هوا نیز کاربرد دارد. ویژگی جاذب رطوبت بودن این ترکیب باعث شده که از کلسیم کلرید به عنوان یک لایه آبی روی سطح جاده های خاکی استفاده شود که در نهایت با ایجاد یک لایه زیرسازی موجب می شود گرد و غبار زیر سطوح نگه داشته شود.

کلسیم کلرید در ضد یخ و کاهش دهنده نقطه انجماد:

کلسیم کلرید برای جلوگیری از یخ زدن آب به خصوص در سطح جاده ها مورد استفاده قرار میگیرد. انحلال کلرید کلسیم حرارت زا است و این حرارت برای خاک و گیاهان نسبتاً بی ضرر است. این ماده در دماهای پایین بهتر از سدیم کلراید عمل میکند. کلسیم کلراید با جلوگیری از یخ زدن در دمای 50- درجه سلسیوس برای پر کردن لاستیک های کشاورزی در نقاط سردسیر به منظور ایجاد اصطکاک مورد استفاده قرار می گیرد.

کلسیم کلراید در استخرهای شنا و آکواریوم:

کلسیم کلراید برای افزایش سختی آب استخرها کاربرد دارد. افزایش غلظت کلسیم در آب، انحلال ترکیبات کلسیمی مورد نیاز در ساختمان بتن را کاهش داده و از این طریق فرسایش بتن در استخر را کاهش می دهد. کلرید کلسیم در آکواریوم به منظور تأمین کلسیم بیولوژیکی مورد نیاز برای برخی آبزیان (کلسیم کربنات موجود در پوسته) مانند حلزون مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت استفاده از این ماده این است که حداقل تأثیر را بر میزان اسیدیته آب دارد.

2. کلسیم کلرید در غذا

کلسیم کلراید به عنوان یک ماده افزودنی نیز شناخته می شود که به عنوان مبرد در بستنی ها و دسر های یخ زده استفاده می شود. از کلرید کلسیم در سبزیجات کنسرو شده به عنوان سفت کننده استفاده می شود. به فراوری محصولات مواد غذایی و نیز به افزایش عمر مفید و استحکام میوه جات و سبزیجات کمک می کند. همچنین برای تولید انواع پنیر استفاده می شود. کلرید کلسیم خوراکی در تولید خوراک دام نیز به کار می رود.
کلرید کلسیم به عنوان نگهدارنده در انواع تنقلات، نوشیدنی‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و موارد خاص وجود دارد.
کلسیم کلراید نه تنها از فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کند، بلکه کلسیم معدنی ضروری را نیز فراهم می‌کند و کیفیت غذای محصول را افزایش می‌دهد.

کلسیم کلرید در نوشیدنی‌ها:

افزودن کلسیم مورد نیاز در همه محصولات آب بطری به صورت قانونی مشاهده می‌شود.
نوشیدنی‌های ورزشی الکترولیت‌هایی را که از طریق عرق کردن در طی ورزش طولانی‌مدت ازدست رفته اند را باز می‌گرداند.

کلرید کلسیم در سویا :

ته‌نشینی پروتئین سویا، یک فرآیند حساس مانند افزودن نمک است که به‌طور سنتی از طریق سولفات کلسیم یا کلرید کلسیم انجام می‌شود. تولیدکنندگان اغلب از کلرید کلسیم استفاده می‌کنند زیرا نیاز به مهارت کمتری نسبت به سولفات کلسیم دارند و تنها نصف این مقدار به علت افزایش حلالیت آن مورد نیاز است. کلسیم کلرید به خودی‌خود دارای هیچ طعم و مزه قابل درکی در محصول نهایی نیست ولی ماده را به یک ماده معدنی مهم برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان تبدیل کند.

کلسیم کلرید در سیب:

کلرید کلسیم برش‌های سیب را تازه نگه می‌دارد و از تشکیل رنگ قهوه‌ای ناشی از تماس برش‌های سیب با اکسیژن جلوگیری می کند.

کلسیم کلرید درگوجه‌فرنگی:

گوجه‌فرنگی کنسرو شده حاوی کلسیم کلرید است که به عنوان یک نگهدارنده و بهبود کلی غذا و کیفیت محصول عمل می‌کند. در محصولاتی مانند کنسرو گوجه فرنگی دارای سدیم کم یا بدون سدیم، برای اضافه کردن طعم شوری بدون اضافه کردن سدیم، کلسیم کلراید اضافه می‌شود. محصولاتی که دارای کلرید کلسیم هستند بافت نرم‌تری دارند.

کلسیم کلراید در پنیر :

تولید پنیر نیز نیاز به افزودن نمک برای کمک به رسوب پروتئین شیر دارد، بخصوص هنگامی که از شیر پاستوریزه استفاده می‌شود. پاستوریزه کردن شیر، کلسیم شیر را تخریب می‌کند. علاوه بر این، کلرید کلسیم کمک می‌کند پنیر را تشکیل دهد و تضمین می‌کند که مواد مغذی از بین نمی‌روند. انواع پنیرها، از جمله پنیرهای نرم مانند موتزارلا و پنیرهای سخت مانند پنیر چدار، شامل کلرید کلسیم هستند.

3. کلسیم کلرید در صنایع دارویی

کلسیم کلرید در درمان برخی سوختگی ها و مسمومیت ها مورد استفاده قرار میگیرد.

فروش کلرید کلسیم

در حال حاضر شرکت زحل شیمی به عنوان یکی از تولید کننده های محصولات شیمیایی کشور، طیف گسترده ای از مواد شیمیایی خوراکی و دارویی از جمله کلراید کلسیم خوراکی را عرضه می دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

021-77533291